fredag 23 augusti 2013

En sensommardag.

Då har vi återigen börjat vara utanför husets fyra väggar. Och jag kämpar förtvivlat för att återfå några rutiner. 

Det sägs att hjärnan behöver rutiner för att inte svämma över av saker att hålla ordning på. Ett bra exempel på detta är pendling. Jag tågpendlar (och även busspendlar) normalt till jobbet. Det är normalt sett inget jag reflekterar över. Jag vet vilken perrong tåget kommer in på och hur långt på perrongen jag ska gå för att få sitta i den vagn jag brukar. Detta för att kunna gå av så fördelaktigt som möjligt i Lund för att på så sätt ha en chans att komma med någon av de första bussarna vidare till slutstationen. Rutiner. När någon som inte pendlar börjar pendla brukar det uppstå kaos och personen i fråga brukar även vara totalt slut när denne kommer till jobbet. Det vill säga innan rutinen sitter. När den väl är där går det av sig själv och hjärnan kan slappna av, vila och tänka på annat. 

Parallellen jag vill dra av detta hör såklart ihop med barn. Jag kämpar förtvivlat för att upprätthålla någon form av rutin i vardagen. Detta för att min hjärna ska kunna vila någon gång och iallafall ibland kunna visa sig från sitt rätta jag. Det vill säga inte fullkomligt glömsk, förvirrad och rent ut sagt korkad. 

Dessa rutiner som jag försöker upprätthålla prövas hela tiden av Elsa. Els förändras från en dag till en annan och det innebär att det där med rutiner mestadels känns som ett skämt. Och på frågan "Hur många timmar sover hon om dagen?" är svaret "mellan 50 minuter och 4 timmar". För det är så det är. 

Då kan man, hör och häpna, lita mer på tågen. Där är istället frågan "Hur lång tid tar det till jobbet?" och svaret är "mellan 1 timme och 2,5 timme". 

Dagen bjuder på en bussresa, spännande för Elsa, för att hämta en vinteroverall. Har lärt mig att det är hööög tid att tänka på det nu - så då är det väl det också. Fyndade en "knappt använd vinteroverall" för 100 kr. Visst är den fin?! 
Bild lånad från KappAhl.se

Att blogga tar en del tid, men är värdefullt då det ger möjlighet för reflektion. Reflektion innebär en möjlighet att stanna upp, skriva ner sina tankar, och fundera över hur saker och ting egentligen är.

Och jag konstaterar - det är bra. 

23 augusti och härligt varmt. 

Elsa sover och jag läser. 

// Magda

1 kommentar:

Anonym sa...

Mysigt Ni har det! Skönt att Elsa mår bättre igen! Kram Mamma