söndag 29 september 2013

Jag avskyr kaviar.

Ja, jag avskyr kaviar. I detta fall skulle jag vilja sträcka mig till att även använda ordet äckligt. Men som man fick lära sig i skolan, "tycker mindre om". Så det är väl det jag gör - "Jag tycker mindre om kaviar". Jag avskyr kaviar. Tycker inte om det. Punkt. 

Som ni kanske förstått vid detta laget gillar, för att inte säga älskar, min man att jäklas med mig. I detta fall har han bestämt sig för att Elsa ska älska smörgås med kaviar på. Så vidrigt.

Till lunch idag blev det smörgås. Med kaviar på för Elsa och pappa. Endast ägg för min del. Våga vägra kaviar. I samma stund som jag tänker tanken "Elsa gillar inte heller kaviar, hon är som sin mamma" hör jag ett rungande "mmmmmm". Detta kommer i samband med att kaviarsmörgåsen närmar sig henne och tilltar i styrka ju närmare smörgåsen kommer. Helt ärligt, äckligt är ordet. Och som att detta inte vore nog anser mannen att det i detta nu är lämpligt att ställa fram en tallrik med bitar av smörgås till henne. Ja, hon måste ju få lära sig att äta själv. Jahopp, hej då luktfria golv, hej stinkande hem. Och hon brukar få äta själv, eller försöka. Så tro inget annat. Men just denna typ av mat (om vi nu ska kalla det mat) är inte det jag föredrar i just det fallet. 

Så mitt älskade barn luktar numera kaviar om händerna och i hela ansiktet. För den där vidriga lukten försvinner inte i första taget. 

Det var kanske därför jag kände att det var lämpligt att glömma stekpannan med steksmör alldeles för länge på plattan nu ikväll. Nu ligger det, utan överdrift, en dimma i hela huset och vi är glada om vi kan se från soffan till tv:n. Men det luktar iallafall inte kaviar här hemma. 

Dagen har annars bestått i att göra i ordning husvagn, fixa hemma, och en snabbfika med Frida, Andreas och Elsas kompis Märta. Däremellan hann vi även med att köra fyrhjuling en sväng - Elsa, pappa och mamma, hög mysfaktor. Uppdraget var att hitta olika djur, och vi hittade minsann ett rådjur och en hare. Inte illa! 

Öppnar bakdörren och möts av denna syn. Håret stod rakt upp, snacka om torr luft och statiskt hår! 

Kaviar är "mmmmmmm"...

// Magda


3 kommentarer:

Unknown sa...

Underbara Ni Kram mamma

Anonym sa...

Gillar din haklappsklämna ;)
Kram Farmskan

Anonym sa...

Ja haklappsklämman var verkligen praktisk! Bästa"Magdalenastil"! Jordnära och påhittigt *fnissar*
Kram Gammelmormor