onsdag 4 september 2013

En dag i kollektivtrafikens tecken.

För första gången sedan Elsa kom har jag åkt tåg. Känns som att jag gjort det ganska så mycket så en paus var välbehövlig. 

Och ska man åka kollektivt ska man åka rejält. Buss och tåg till Älmhult. Träffat kollegorna i hultet och en lunch på det. Med en snäll dotter, tack Elsa! Promenad till nya varuhuset. Buss, tåg och slutligen buss igen innan vi sex timmar senare landade i sängen. 

Det är inte annat än att det är lite mysigt att åka tåg. För när man sitter där och kommer på sig själv med att smyglyssna på andras djupa konversationer, och samtidigt diskret stirra på dem och gärna gapa lite också åt tokigheterna som sägs. Det är då man inser tjusningen med att åka kollektivt. Och samtidigt inser jag att jag glömt alla oskrivna lagar. Jag hade iallafall vett att inte åka mitt i rusningstrafik, i övrigt överträdde jag och min barnvagn nog samtliga kollektivtrafikregler.

Det blev en tur till IKEA när vi var i Älmhult. Min ena kollega ryggade tillbaka när jag berättade om mina planer för dagen. Men det gick faktiskt över förväntan. Efter att ha hållit låda på IT-avdelningen, lekt "tagen" och lunchat var fröken Turesson helt slut och somnade snällt (?!) i vagnen. Ingen är mer förvånad än jag. 

Projekt "myshörna" på Elsas rum skulle påbörjas och inhandlingen skedde så klart på IKEA. 360 kr - det är jag nöjd med! Jag la två bäddmadrasser till spjälsäng ovanpå varandra. Ett dra-på-lakan på det och sen kuddar. Inget märkvärdigt men mysigt blev det och lite mindre eko på Elsas rum. Nu återstår lite tavlor i Elsas höjd och ett försök att tapetsera rullgardinen.. Får leta tapetrester en regnig dag. Och ha en ny rullgardin i beredskap om det inte går som det är tänkt.

Noga kontrolläsning av IKEA-kvittot. Elsa är min personliga revisor nuförtiden..

...och även inredningsinspektör. 

Ett steg i rätt riktning. Del 1 klar. 

// Magda







Inga kommentarer: